|
Hostů OnLine:
Členů OnLine:
Registrovaných členů:
Právě přihlášení:
|
|
Za hranou
Kauza Volkswagen mě přinutila ke krátkému zamyšlení. Nestává se totiž často, aby firma, přesněji řečeno německá firma, přestala zcela vědomě dodržovat pravidla hry, respektive začala systematicky podvádět. Němci jsou velmi disciplinovaným národem a jedna z věcí, na kterou jsou právem hrdí, jsou jejich automobily. Audi, BMW, Opel, VW, Mercedes a Porsche jsou symboly, které vnímají podobně jako my Plzeňský Prazdroj či Budějovický Budvar. Nemám potřebu koncern VW nějak odsuzovat, následky plynoucí z odhalení nekalé praktiky budou pro automobilku dostatečným trestem. Když jsem však přemýšlel na tím, co bylo skutečným motivem k takovému přešlapu napadlo mne, že bychom se možná měli zamyslet nad tím, jestli se naše honba za snižováním emisí a spotřeby PHM nedostala za hranice rozumných technických možností.
Ohlédneme-li se zpět, pak vše začalo v roce 1993 dokumentem EURO 1 následovaným dalšími stále přísnějšími normami, což bylo naprosto v pořádku. Je na místě si uvědomit, jak dramatického snížení emisí se vývojářům podařilo během následujících dvaadvaceti let dosáhnout. U naftových motorů se jedná o pokles produkce oxidu uhelnatého z 3,16 g/km na 0,5 g/km. U NOx jsme se z bez limitního stavu dostali přes 0,5 g/km až na 0,08 g/km, u uhlovodíků a oxidů dusíku došlo k poklesu z 1,13 g/km na 0,17 g/km a u pevných částic dokonce z 0,18 g/km na těžko uvěřitelných 0,005 g/km. Tohle všechno je nepochybně velký úspěch, ale není zadarmo. Současné motory jsou velice složité, musí se do nich mimo paliva dolévat také močovina, jsou citlivé jak na nekvalitní naftu, tak na nešetrné zacházení, na výkon ve formě živé akcelerace při dodržení emisních limitů jaksi můžeme zapomenout a rozhodně nevydrží tolik co jejich předchůdci.
Má tedy smysl pokračovat ve stupňování požadavků a nadále zvyšovat tlak na výrobce? Čeho dalšího jsou ještě schopni dosáhnout? Vždyť v principu jde stále o motory, jež pracují na principu spalovacím, tedy generujícím určitém množství škodlivých látek. Možná je na čase opustit úvahy o limitech EURO X a upřít svou pozornost úplně jinam, tam kde máme obrovské rezervy. Nemyslím rezervy technické, ale spíše životní a logistické. Naše každodenní stereotypy, jejichž důsledkem je mnohdy jízda, kterou i sami před sebou musíme označit za zcela nelogickou.
Léta Páně 2015, dne 23.9. věnováno autorem
Kendy
|
|
|
|
|
|

|
|
To jsem po tobě ani nežádal, Kendy! Jen jsem ti chtěl otevřít oči. /K diskusím jsou lepší nová vlákna.../ Ve skutečnosti nikdo z těch bohatých a mocných nestojí o žádný pokrok, pokud by nesloužil jen jeho dalšímu razantnímu zbohatnutí a rozevření nůžek mezi ním a zbytkem světa. Oni nechtějí, aby se zbytek světa měl lépe, vyhovuje jim to, jak je to dnes...A tak nové objevy, i třeba lehce realizovatelné, končí v archívech patentních úřadů a ví o nich jen někteří zasvěcenci z oboru. Už Nikola Tesla objevil a patentoval spoustu věcí a kde jsou? Čeká se, až je znovu objeví někdo, kdo bude mít více možností je prosadit. A na onu demokracii, kterou se nám snaží vnutit Velký bratr, mám svůj nepříliš lichotivý názor!  Asi tak...
|
|
|
|
|
|
|
|

|
|
Někdo věří na Ilumináty a někdo zas ve svou vlastní svobodu, v kritický způsob myšlení, v demokracii, a ve spoustu dalších principů a institucí. Shimmire, nezlob se, ale otevřel jsi těch témat až příliš mnoho a já nemám sílu na všechna reagovat.
|
|
|
|
|
|
|
|

|
|
Zajímavá úvaha i diskuse pod ní! Nechci ti, Kendy , brát tvé iluze pokud jde o prosazení pokroku, ale jak se zmínil už livebet, nelze čekat, že se majitelé podniků využívajících staré zavedené technologie jen tak vzdají toho, co jim vynáší či dokonce budou investovat do něčeho nového! V tom jsem skeptik, stejně jako pokud jde o fungování EU, řízené senilními dinosaury!
Kdyby vše bylo tak snadné, tak by zbrojařští magnáti nedonutili USA a další země proměnit střední východ v jediné válečné pole, auta by už dávno jezdila na elektřinu či vodík, o nových pokrokových teoriích by ses nedovídal jen na speciálních stránkách, namísto té frašky se zvětšováním písma varovných hlášek na cigaretových krabičkách už by dávno platil zákaz kouření, pro dealery drog by byly skutečně exemplárně přísné tresty, žádná EU by nám nerozkazovala, kolik čeho smí naše zemědělství vyrobit, důležité by byly jen místní podmínky, konkurence by neskupovala naše podniky jen aby je dovedla ke krachu a o životě a zákonech v téhle zemi by nerozhodovala banda opilců, kterým za tak štědře platíme! Na rozdíl od tebe docela věřím tomu, že oni Ilumináti, o kterých byl v telce pořad, skutečně existují a vedou svět ke zkáze!
|
|
|
|
|
|
|
|

|
|
Já jsem byl dříve velký euroskeptik, ale poslední dobou mi připadá, že ty nepříjemnosti, které z členství v EU plynou, asi stojí za to podstupovat. Unie má totiž nenahraditelnou schopnost mírnit naše vášně. Především díky ní ztrácíme potřebu si vzájemně podřezávat krky, což je jev, který Evropané nepamatují. Nikdy dřív na starém kontinentu nepanoval takový klid jako nyní. To je prostě fakt, který je obtížně přehlédnutelný i pro nejzarytější odpůrce integrace. Vždycky když se řešil velký průšvih, tak se nakonec dospělo k nějakému kompromisu, který byl přijatelný pro všechny. A většina z těch řešení se s odstupem času jeví jako minimálně nešpatná. Respektive nedošlo díky nim ke katastrofám, sociálním nepokojům a podobně. Když už zmiňuješ ta profláknutá témata, jakými jsou žárovky, řepka a soláry, pak ti musím dát za pravdu a myslím, že především neschopnost sebereflexe je to, co lidem na unii vadí nejvíce. Kdyby se občas ustoupilo a veřejně přiznalo, že s tímhle regulativem se to přepísklo a začalo se to konkrétní téma věcně řešit, pak by prořídl dav těch, kterým evropský projekt oprávněně nevoní. No a tu se dostáváme zpět k přehnaným požadavkům na automobilky…
Co se lidského druhu na Zemi týče, tak znám jeden prima vtip :-)
Potkají se dvě planety ve vesmíru a jedna povídá druhé: Ahoj, tak jak se máš?
Ále, blbě se mám. Vyrazili se mi lidi.
Lidi? Jó tak to už jsem taky měla. Toho se naboj, to přejde samo od sebe.
|
|
|
|
|
|
|
|

|
|
Velké automobilky mají zajetou technologii a vývojové kapacity na spalovací motory, tudíž je logické, že se budou této technologie držet zuby nehty, dokud to půjde. Na to nepotřebujeme konspirační teorie. Na druhou stranu, jsem přesvědčený, že kdyby někdo přišel s něčím převratně novým a lepším pro pohon automobilů, tak se to prosadí. Zatím nikdo náhradu nenašel.
Taky je jasné, že už dávno jsme se dostali do méně příznivého pásma z Paretova pravidla 80/20. Tedy, že největší pokrok za relativně málo peněz už jsme u spalovacích motorů vyčerpali, teď každé drobné zlepšení stojí strašně moc. Takhle to do nekonečna nejde.
Byrokratické řízení EU s pomocí chrlení všelijakých směrnic je pro kočku, to snad vidí každý trochu soudný člověk. To vede k excesům jako je zákaz žárovek nebo naprosto negativní ládování peněz do údajně "ekologických a obnovitelných" zdrojů viz například přemnožená řepka na našich polích apod. Strašně mi to připomíná socialistické plánování všeho, a kam to vedlo? Že se stála fronta na toaletní papír atd. Představa, že se dá něco řídit tímto způsobem, je mylná a vede do slepé uličky.
Myslím ale, že skutečný problém je někde jinde - v populační explozi lidského druhu na planetě.
|
|
|
|
|
|
|
|

|
|
díky za přečtení j@newe
|
|
|
|
|
|
|
|

|
|
tak tedy ještě jednou budu reagovat, v žádném případě zde nechci lámat tvé přesvědčení, dle mého spíše iluzi, "čistého světa". Tvá teze, že pokud by měl někdo alternativu k té uhlíkové, dávno by ji vynesl na světlo boží a vydělal balík, načeš by to všichni, kdo drží otěže zavedeného uhlíkového spřežení s jásotem uznali, spálili své petrodolary a zapisovali tohoto někoho do historie, to je snad příběh posunutý min. o 50 let zpátky. Opak je pravdou a praxí. Někomu takovému by se stala nehoda. Jsem rád, že nesdílíš mou "představu světa", jsi relativně ještě mladej a na skepci máš fůru času  ale věř, že zdaleka nejsem nějakým velkým příznivcem konspiračních teorií. Jsem zvyklý dřív než dojdu k nějakému názoru, pozuzovat věc z více náhledů a informačních zdrojů. A když už jsme u toho, často mi na mysli vytane věta jednoho agenta naší "slavné" BIS, když říkal "Mnohem menší chybu dělá ten, kdo konspiračním teoriím věří, než ten, kdo jim nevěří" Já se ti v žádném případě nevysmívám pro tvůj, dle mého názoru, velice naivní postoj k této věci, spíš je to úpřimně míněná rada, jak trochu v tom optimismu brzdit.
|
|
|
|
|
|
|
|

|
|
To je tedy "pěkná" paralela.
|
|
|
|
|
|
|
|

|
|
Nesouhlasím. Alternativu, kterou zmiňuješ, není možné držet uměle pod zámkem. Kdyby někdo takovou technologii zvládal do té míry, že by byla schopna nahradit stávající uhlíkovou, tak by ji už dávno vynesl na světlo boží, neboť by na něčem takovém nejen neskutečně vydělal, ale především by se nesmazatelně zapsal do historie. Jenže nikdo nic takového nemá, což je realita. Stejně jako je realita, že prostor k dalšímu smysluplnému omezování emisí na stávajících motorech už byl de facto vyčerpán. Nesdílím tvou představu světa, který zcela ovládá úzká skupina lidí, protože něco takového je holý nesmysl patřící do říše konspiračních teorií. Ano, jsou lidé, u kterých je koncertována až příliš velká moc, v našich končinách reprezentována například panem Babišem, ale ani tihle velcí hráči si zdaleka nemohou dovolit cokoliv, natož zašlapat do země pokrok. Mám pár přátel, kteří vyvíjí nové věci a ty jen tak něco, nebo někdo nezastaví. Jsou zcela zaujatí hraním si a hledáním cest k řešení daného problému. Ostatně o tom co dělají se v podstatě ani moc neví, tudíž by se jejich kreativitě bránilo dost obtížně. Vidět je totiž až na ty, kteří výsledky jejich práce umí prodat. Skutečnost je odlišná od stornování, bagatelizování a zatajování. V posledních letech se uvolňují, respektive dávají volně k dispozici matematická jádra modelačních programů, aby jejich možnosti mohl využít skutečně kdokoliv a například TESLA Motors loni dokonce uvolnila patenty na technologie využívané u elektromobilů s cílem urychlit jejich rozvoj.
Účelem mého pojednání nebylo očištění padouchů, ale snaha posvítit si na jednu z příčin, která přinutila Němce podvádět. Dále jsem chtěl zdůraznit, jakého úspěchu bylo během let dosaženo, a v závěru jsem nastínil směr, kam by se mohla upřít naše pozornost.
Jsem rád, že mi oponuješ, protože nejhorší úvahy jsou ty, na něž se nereaguje vůbec. :-)
|
|
|
|
|
|
|
|

|
|
mluví se o půl milionu aut, realně je to asi minimálně o řád víc, tebe jasně trápí "zelený aspekty" problému. Problém má ale jinou barvu, takovou, jakou má ropa.
A možná by stálo za to si uvědomit nebo se spíš smířit s faktem, že i když, řečeno s hyperbolou, už dnes jsou reálné technické možnosti "jezdit na vodu" (a to ne pitnou  - drž se hesla, nejlepší je Tesla  ) tyhle možnosti budou kýmsi razantně a sofistikovaně stornovány, bagatelizovány nebo zatajovány, dokud ta ropa nedojde! Tak to je bez všech příkras a floskulí. Promíň, ale "tvůj motiv našich přehnaných požadavků na výrobce" ve mě vyvolává shovívavý úsměv. A dodržování pravidel v oblasti emisí, a potažmo v tomto celém big byznysu, to už se směju nahlas. Ono se lze s jistou dávkou naivity domnívat, že boj se vede o idee a ideály, nebo řekněme aspoň o slušný jednání a o ty pravidla. Víš, ono jde v první řadě o zdroje. Hlavně o ty, které budeě kontrolovat a ovládát. A kdo že to prohlásil, kdo ovládá uhlík, ovládá planetu?
|
|
|
|
|
|
|
|

|
|
kendy a tesso... tak to je...!... kratke a vystizne uvahy
|
|
|
|
|
|
|
|

|
|
Já jsem technický antitalent, takže o motorech si s vámi nepokecám. Zato celý život sleduju (poměrně zděšena), jak se neustále prolamují limity (byť ne fyzikální, ale biologické) v zemědělství. Krávy s vemeny tak obrovskými, že u nich dochází k problémům s kyčlemi, protože nemůžou normálně chodit, jsou stejně jako ty motory přecitlivělé na každý výkyv v krmné dávce a reagují špatným zabřezáváním a prudkým poklesem užitkovosti. Přešlechtěné zvíře prostě nedokáže nepřetržitě jet na nejvyšší obrátky. A k čemu to všecko je, když mlíko stejně vylévá do kanálu? Kam se poděl zdravý lidský rozum, to je mi záhadou.
|
|
|
|
|
|
|
|

|
|
Tohle odvětví není zdaleka jediné, kde už narážíme na fyzikální limity a přitom je možné stejného cíle, tedy menšího zahnojovaní planety, dosáhnout i jinak. Když se na stejnou věc podíváme z odstupu, tak vlastně zjistíme, že motivem k podvádění jsou i naše přehnané požadavky. Jednou z logických reakcí na takovou situaci by měla být sebereflexe a to jak na straně producentů aut, tak na straně normotvůrců. Jenže žádnou úvahu, ve které by se tenhle motiv objevil, jsem nezaznamenal. Jediné co poutá mediální pozornost, je, kolik peněz se vytříská ze soudních tahanic, kolika aut se to týká a o kolik procent se ještě propadne hodnota akcií.
Chápu, že se sem tohle téma moc nehodí, ale když jsem měl v hlavě tu myšlenku a v šuplíku fotku z experimentálních prostor…
|
|
|
|
|
|
|
|

|
|
No jo, jenže kam s těmi padouchy z Volkswagenu, když v Evropě nemáme Sibiř. :-)
|
|
|
|
|
|
|
|

|
|
jsem trochu překvapenej, že se zde setkávám s takouvouto úvahou. nicméně, tohle téma mě dost zajímá a to nejen proto, že jsem postiženej vzděláním na technických školách  věc je "plošně složitá" (no to je slovní spojení, co?  ) Ne, vážně, vidím to jako podraz z nečekaný strany ale pro zasvěcenější zase žádné velké překvapení.
Jeden můj dobrej kamarád založil před několika lety web, který se primárně zabejvá energiemi (tím myslím klasické energie, nikoli nějaké spirituální) a který má dnes celkem vysokou návštěvnost i renomé v této oblasti a tyhle otázky se tam často diskutují.
|
|
|
|